Izba
Skarbów serdecznie zaprasza do odwiedzenia niezwykłego zabytku techniki,
jakim jest kopalnia węgla w Nowej Rudzie na Dolnym Śląsku. Kopalnia
jest wyjątkowa, gdyż zachowana została w ,,naturalnym" stanie bez
zbytniego retuszowania i ingerencji celem ułatwienia ruchu
turystycznego. Kopalnia ma bardzo
bogatą i nieraz tragiczną historię. Była swego czasu
najniebezpieczniejszą kopalnią na świecie. W wybuchu metanu z początkiem
XX wieku zginęło tu ponad 200 górników.
Dziś przypomina o tym niewielkie muzeum
z interesującymi eksponatami i pamiątkami kopalnianymi. Zarówno w
muzeum jak i samej kopalni można dotknąć w zasadzie wszystkiego.
Bezcenne jest obcowanie z tym jednym z najlepiej zachowanych XIX
wiecznych zabytków techniki górniczej. Zapraszamy na wirtualny spacer po
kopalni w Nowej Rudzie.
Wizytę w Podziemnej Trasie Turystycznej
Kopalni Węgla rozpoczynamy od budynku Muzeum, gdzie w 4 salach
wystawowych zgromadzono eksponaty ze wszystkich dziedzin górnictwa
podziemnego, np. modele maszyn i sprzęt zabezpieczający wraz z
rozmaitymi typami ładunków strzałowych i aparatów ucieczkowych. Zapoznać
tu się można również z różnymi modelami obudów górniczych. Do
zwiedzania udostępniona jest także oryginalna dyspozytornia, stanowiąca
niegdyś centrum kierowania kopalnią.
W nadziemnym kompleksie górniczym można
także zobaczyć unikalne na skalę światową, piece i wieże szybowe. Jest
to jeden z nielicznych zachowanych w tak doskonałym stanie XIX-wiecznych
obiektów przemysłowo-wydobywczych. Dziś możemy również sami zobaczyć
miejsca, w których noworudzcy górnicy wydzierali ziemi jeden z jej
najcenniejszych skarbów. Turystom oferuje się również 1,5-godzinną
wycieczkę do podziemnych wyrobisk. Wyposażeni w górnicze hełmy i
akumulatorowe lampy górnicze możemy wejść do podziemnych wyrobisk
górniczych o długości ponad 700 m. W podziemnej Trasie Turystycznej
Kopalni Węgla zlokalizowanej na byłym polu górniczym Piast dawnej
kopalni Nowa Ruda przewodni zaprezentuje nam sposoby zabezpieczania
chodników i objaśni stosowane niegdyś metody pracy górników. Można tu
też zobaczyć dawne maszyny górnicze i wagoniki podziemnej kolejki,
służące niegdyś do przewożenia ludzi i transportu węgla. Dziś mogą z
niej skorzystać zwiedzający kopalnię turyści.
Skomplikowanym labiryntem chodników
dojdziemy w końcu do szybu, którym przed laty górnicy byli zwożeni do
pracy na kolejnych, głębszych poziomach kopalni. Dziś szyb ten jest
całkowicie zasypany, ale sceneria wejścia do windy wygląda bardzo
realistycznie. W kopalni można wszystkiego dotknąć, przesunąć czy
podnieść, aby sprawdzić, jak ciężki był górniczy trud. Warto przy tym
pamiętać, że korzystamy z turystycznie udostępnionych korytarzy,
natomiast górnicy musieli swoją pracę wykonywać w miejscach o wysokości
nie przekraczającej czasem 1 metra, w warunkach wysokiej wilgotności i
temperatury.
Minąwszy wejście do kopalni znajdziemy
się w sztolni. Jest to chodnik o długości około 250 metrów, którym
górnicy dochodzili do szybu Piast II, głównego szyby tej kopalni. W
wysokich chodnikach, zbrojonych w metalowe obudowy, węgla nie
wydobywano. Budowane były po to, żeby się nimi dostać do pokładów, zaś
później wykorzystywane były jako chodniki transportowe. Idąc wzdłuż
chodnika dojdziemy do jego końca, czyli przodka. Żeby dostać się w głąb
przodka wiercono otwory strzałowe, zakładano ładunki wybuchowe i
odstrzeliwano materiał skalny. Odstrzelony urobek ładowano na ładowarkę
przedsiębierno-zasięrzutną. Ładowarka wyrzucała nabrane kamienie za
siebie, do pierwszego wagonika. Następnie wagonik był ręcznie odsuwany
do skrzyżowania chodników, a za ładowarką ustawiany był następny pusty
wagonik. Wagonik do przewozu (skał, węgla) nazywane są przez górników
wozami, natomiast wagoniki służące głównie do przewozu drewna to w
zawodowej nomenklaturze drzewiarka. Ich konstrukcja jednak pozwalała na
przewożenie nim praktycznie wszystkiego, oprócz materiałów sypkich.
Będąc w południowej części Gór Sowich,
czy też w Kotlinie Kłodzkiej, nie sposób pominąć na swych turystycznych
ścieżkach tego wyjątkowego i zachowanego z wielkim pietyzmem obiektu.
Szczególnie, że obecna w kopalni podziemna kolejka, jest pierwszą tego
typu atrakcją w Polsce, a czwartą w Europie. Niegdyś służyła do przewozu
górników, dzisiaj mogą z niej skorzystać turyści kończąc zwiedzanie
Podziemnej Trasy Turystycznej. Pociąg składa się z lokomotywy i trzech
wagoników, w których jednocześnie może być przewożonych 36 osób.
Szczegółowy opis kopalni ze strony: http://www.kopalnia-muzeum.pl/muzeum.html
Podziemna Trasa Turystyczna
„Kopalnia Węgla” Nowa Ruda
57-401 NOWA RUDA
ul. Obozowa 4
tel./fax 74 872 79 11
e-mail: ptt.kopalnia@vp.pl
„Kopalnia Węgla” Nowa Ruda
57-401 NOWA RUDA
ul. Obozowa 4
tel./fax 74 872 79 11
e-mail: ptt.kopalnia@vp.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz